Inspiration til demensvenlige aktiviteter
Med simple greb er det muligt at tilrettelægge aktiviteter, så de bliver mere demensvenlige. Læs her, hvordan.
Tilrettelæg aktiviteter og arrangementer med fokus på inklusion, ordenlighed og tydelighed.
Inklusion: Sørg for at alles behov og forudsætninger bliver imødekommet – demensvenlighed er menneskelighed. De fleste aktiviteter handler om at hygge sig, have det sjovt og få en god følelse ved at være en del af fællesskabet. Inddrag deltagerne i alt, hvad der omhandler dem og er meningsfuldt at forholde sig til.
Ordentlighed: Udvis anerkendelse og respekt overfor alle deltagere, uanset forudsætninger, så alle har mulighed for at opretholde deres værdighed.
Tydelighed: Vær tydelig i anvisninger og sikre at beskeden leveres på et tilpas niveau, at det ikke bliver forsimplet, men heller ikke for komplekst, men er tilpasset modtagerens behov. Brug fx spejling til at guide, frem for kun at beskrive med ord.
Tips til demensvenlige aktiviteter
- Person med demens inddrages altid i samtalen – der tales ikke hen over hovedet.
- Hav øjenkontakt, når I taler sammen, udvis ro og vær smilende.
- Vær tålmodig.
- Vær opmærksom.
- Giv tydelige anvisninger.
- Vær anerkendende og opmuntrende.
- Tilpas aktiviteten til den enkelte borgers motivation og funktionsniveau.
- Lær mere om at have en demensvenlig tilgang fx via undervisning. Se mere om muligheden her.
- Tydelig skiltning fx til toilet og udgang.
- Synligt ur eller løbende information omkring, hvor langt man er i aktiviteten fx ”nu er der ti minutter tilbage.”
- Rummet er opdelt, så det er muligt fysisk at trække sig.
- Stol til rådighed til hvile.
- Rummet er godt oplyst, gerne med naturligt lys.
Det kan være relevant at overveje, hvor mange deltagere der er til en given aktivitet. Det kan variere fra person til person, hvordan det påvirker, ligesom det kan spille en rolle i forhold til, hvilken aktivitet, der er tale om.
Mens nogen bliver meget påvirkede af at være i store forsamlinger, betyder det mindre for andre.
Vær opmærksom på, at fx lydniveauet ofte er højere, når der er flere mennesker samlet på et sted. I større forsamlinger, kan der på den baggrund være behov for at demensramte har mulighed for at trække sig, hvis det bliver for meget for dem, at være sammen med mange mennesker på en gang.
Er det en aktivitet, hvor der er mange instrukser, eller hvor instruktionerne er mere abstrakte og ukonkrete, og som kan kræve meget guidning, kan det være relevant, at der er forholdsvis få deltagere i aktiviteten. Er det omvendt en aktivitet, hvor det er let for deltagerne at afkode, hvad der forventes af dem, kan der være flere deltagere. I den sammenhæng kan det ligeledes have betydning, hvor mange der kan bidrage til at hjælpe og guide deltagerne.
Er formålet med aktiviteten, at deltagerne skal skabe relationer med hinanden, kan den med fordel tilrettelægges i mindre grupper.
Værdighed er for nogen tæt forbundet med at kunne klare sig selv og ikke være afhængig af andres hjælp. Derfor kan det være svært for nogen, at bede om hjælp. Det er vores ansvar, som varetager aktiviteten, at sørge for at deltagerne får de bedste forudsætninger for at kunne forstå og være i aktiviteten, uden at tabe ansigt.
Genkendelighed Sørg så vidt muligt for at aktiviteterne er bygget op omkring en fast struktur, og at det er samme personer, der varetager aktiviteten. Det skaber genkendelighed og tryghed for deltagerne.
Når man lever med demens, kan der være stor opmærksomhed på sygdommen og de begrænsninger, der kan følge med. For at gøre dette lettere for deltagerne, kan man med fordel tilrettelægge aktiviteten, således at deltagerne får gode forudsætninger for at følge med. Hvis der ændres i strukturen, forringer man fx muligheden for at deltagerne kan forudse, hvad der kommer til at ske og dermed muligheden for at få overblik, som de i forvejen kan være udfordret på.
Medindflydelse kan med fordel tænkes ind i aktiviteten, men vær opmærksom på, at stille overskuelige, konkrete og meningsfulde valg til rådighed. Støt deltagerne ved fx at udvælge valgmuligheder, der er ”legitime” for deltagerne, så de ikke risikerer at blive udstillet. Lad det eventuelt være valgfrit at have medindflydelse, da det kan skabe utryghed at træffe beslutninger, særligt hvis det berører andre.
Motivation for deltagelse I planlægning af aktiviteter, kan det have stor værdi for deltagere at være sammen med de andre deltagere. Motivationen for at deltage ligger således ikke altid i selve aktiviteten, men kan ligge i samværet. Det er derfor ikke altid en forudsætning at kunne deltage aktivt, for at deltageren får noget ud af at være med. Deltagere, der er passivt deltagene, kan således få udbytte af samværet med andre, hvilket understøtter deres sociale sundhed.
Krav til deltagere Sørg for at tilrettelægge aktiviteten således, at der ikke stilles krav til at deltagerne, som de har svært ved at imødekommen. Fx er det ofte uhensigtsmæssigt, at deltagere skal have noget med til aktiviteten, da de risikerer at glemme det og dermed oplever nederlag. Det kan med fordel skrives ind i invitationen, at det ikke er en forventning, at der medbringes noget hjemmefra.
Transport Overvej om der er barrierer for deltagerne, som har betydning for at de kan deltage. Fx kan transport opleves som en barriere, som deltagere har svært ved selv at håndtere. Særligt hvis deltagere er dårligt gående eller har svært ved at finde vej. Man kan med fordel udlevere information omkring transportmuligheder, som fx flextrafik og/eller handicapkørsel inkl. telefonnummer, eller skrive det ind i invitationen til aktiviteten.
Pris Pris kan være en barriere for at deltage, det kan derfor være en fordel at skrive i invitationen, hvad prisen er for deltagelse, også hvis det er gratis.
Fysisk funktionsniveau Overvej om der stilles særlige krav til funktionsniveauet for deltagelse, vær opmærksom på at informere tydeligt omkring dette.
Kognitiv funktionsniveau: Overvej om der stilles særlige krav til kognitivt funktionsniveau for deltagelse, og tilrettelæg aktiviteten, så deltagerne har gode forudsætninger for at deltage.
Inspiration til demensvenlighed i forskellige aktiviteter.
Dans og Musik
I planlægning af dans og musik, kan der godt være mange deltagere, da det er med til at skabe stemning og genkendelighed.
Man kan sørge for at gøre aktiviteten demensvenlig ved fx at arbejde med genkendelighed ved at afspille genkendelig musik, at det er i genkendelige omgivelser. Brug spejling ved at tage initiativ til at danse og lave forskellige bevægelser, som deltagerne kan blive inspireret af.
Lav tydelig opdeling i rummet, med anvisning af dansegulv, små borde, hvor man kan have samtaler med hinanden og anvisninger til, hvordan man kan trække sig, hvis musikken fylder for meget.
Sørg for inklusion ved at sætte tempoet, så alle kan være med. Vær opmærksom på, at alle er med og tilbyd støtte og guidning, hvis de ikke kan følge med. Vær opmærksom på den enkelte deltagers motivation. Er deltageren mere interesseret i at være sammen med de andre, end på at lægge brikker på, kan det være ok, at være passiv deltagende.
Vær tydelig omkring opgaven. Find fx materiale og skabeloner frem, således at opgaven bliver afgrænset og overskuelig for deltagerne. Tag resultatet med næste gang i mødes. Det kan blandt andet inspirere de andre og sætte tanker og perspektiver i gang ift., hvordan man også kunne forstå opgaven.
I forbindelse med kognitivt træningsforløb har deltagere fået en opgave om at klippe billeder ud, der betyder noget for dem. Det resulterede i kollager med damer, madretter og blomster. Det var en meningsfuld aktivitet, som havde forskellige individuelle løsninger, og hvor deltagerne fik mulighed for at udtrykke, hvem de er, og hvad de anser som vigtigt og betydningsfuldt.
Der er også meget kognitivt forbundet med det. Fx er der mange fravalg ift. alle de billeder, som deltagerne ikke klipper ud. Samtidig med at de hele tiden kan få nye ideer til, hvad der også kan have betydning for dem. – De interagerer med omverdenen, da de kun har de billeder, der er i bladet og ikke alle tænkelige billeder.
Opgaven er fysisk og håndterbar for deltagerne og var tilpas simpel at forstå.
Sørg for at det er tydeligt for alle, at der er planlagt toiletpauser før, under og efter turen, da det ellers kan være en barriere for deltagerne.
Klare anvisninger af indholdet på turen. Planlægning af turen, så der ikke er lange gåture. Det kan være meningsfuldt at spørge ind til, hvor deltagerne ønsker at køre hen, men fastlæg en ramme for, hvordan de kan svare. Fx skal vi til skov, strand eller en by? Eller skal vi tage til Hjerpsted strand eller Lakolk strand?
Inddrag deltagerne i valg, som de er motiverede for og som har betydning for dem. Det kan fx være mere eller mindre relevant for deltagere at tage stilling til, om de ønsker at varme op på motionscykel eller en gåtur, hvis de egentlig ikke har lyst til nogen af delene. Derimod kan det være meget relevant, at vælge hvilken sang, de ønsker at synge, før de går i gang.