Der kan være brug for hjælp og støtte i hverdagen, når man lever med demens. I det følgende er nogle af de muligheder samlet, der kan være relevante for mennesker, der lever med demens i Tønder Kommune. Visse tilbud er tilgængelige for alle, mens andre kræver visitation.
Man kan blive udfordret på ens funktionsniveau. Derfor kan det være nødvendigt at få hjælp til personlig pleje, såsom bad, toiletbesøg mv.
Tilgængelighed: personlig pleje er for borgere, der bor i hele kommunen.
Visitation: det kræver visitation at få personlig pleje.
Tilmelding: Er du interesseret i at høre mere om muligheden for at få personlig pleje kontakt demenskoordinator eller visitation.
Når funktionsniveauet svækkes, og man ikke længere selv kan opretholde et fungerende liv, kan der være behov for praktisk hjælp. Der er mulighed for at få praktisk hjælp til husholdning, fx rengøring, posthåndtering, støtte til at spise, smøre brød, indkøb (hvis man ikke længere selv kan ringe til købmanden), tøjvask eller lignende.
Tilgængelighed: Praktisk hjælp er for borgere, der bor i hele kommunen.
Visitation: Det kræver visitation at få praktisk hjælp.
Tilmelding: Er du interesseret i at høre mere om muligheden for at få praktisk hjælp kontakt demenskoordinator eller visitation.
Borgere, der ikke længere selv kan lave mad, eller har mulighed for god, sund og varieret kost, kan blive visteret til madservice. Madservice er et tilbud om at få leveret mad fra kommunens fælleskøkken eller fra anden udvalgt madleverandør til en fast pris.
Tilgængelighed: Madservice tilbydes og leveres i hele kommunen.
Visitationskrav: Det kræver visitation at blive godkendt til madservice.
Tilmelding: Er du interesseret i at høre mere om Madservice er du velkommen til at kontakte demenskoordinator, hjemmepleje eller visitation.
Når man modtager både personlig pleje og praktisk hjælp, kan man få op til 30 minutters hjælp til en selvvalgt aktivitet hver anden uge. Det kan fx være til ekstra rengøring, til indkøb, en tur ned i byen eller lignende.
Kontakt demenskoordinator eller visitationen for at høre mere.
Borgere, der lever alene, kan opleve en øget tryghed ved at få et tryghedsopkald. Et tryghedsopkald er en opringning fra en frivillig, der skal sikre, at man har det godt og som reagerer, hvis dette ikke er tilfældet. Fx hvis man ikke tager telefonen eller man fortæller, at man har brug for hjælp. Opkaldet sker ofte om morgenen.
Tilgængelighed: Alle kan tilmelde sig ordningen, og den er tilgængelig over hele kommunen, men det kan være begrænset af antallet af frivillige i ordningen i det enkelte lokalområde.
Visitationskrav: Det kræver ingen visitation at tilmelde sig tryghedsopkald.
Tilmelding: Er du interesseret i at høre mere om muligheden for at modtage tryghedsopkald, tag kontakt til kontaktperson i dit lokalområde.
Højer
Lokal ældregruppe
Karen B. Thomsen
Tlf. 30 31 79 56
E-mail Karenbeatricethomsen@outlook.dk
Tønder
Røde Kors
Wiebke Johnsen
Tlf. 21 31 35 64
E-mail Wiebke@johnsen.biz
Annelise Trækker
Tlf. 74 78 28 24
Toftlund-Agerskov
Ældre Sagen
Gitte Engsig-Karup
Tlf. 51 33 00 54
E-mail gitteengsigkarup5@gmail.com
Karin Toft
Tlf. 22 99 15 49
E-mail toft@toftlund.net fra
Skærbæk
Ældre Sagen og Skærbæk Seniorer
Ingelise Nissen
Tlf. 21 64 11 89
E-mail ingelise6780@outlook.dk,
Løgumkloster
Ældre Sagen
Bente B. Iversen
Tlf. 60 19 40 45
E-mail BenteKnud@iversen.mail.dk
Har du brug for hjemmepleje eller sygepleje, mens du er på besøg eller ophold i andre kommuner, er der mulighed for at modtage hjælp fra den pågældende kommune.
Ret henvendelse så tidligt som muligt, for at få den bedste koordinering.
Ved behov for hjemmepleje kontakt visitationen og hør nærmere.
Ved behov for hjælp til sygepleje kontakt da sygeplejen.
Tønder Kommune har en klippekortsordning for alle beboere på kommunens plejecentre. Det betyder, at du kan få lidt mere hjælp til forskellige aktiviteter i din hverdag. Du er selv med til at bestemme, hvad den ekstra hjælp bruges til.
Med klippekortsordningen får du det, der svarer til en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen.
Hvis du for eksempel gerne vil have hjælp til at komme ud og handle eller tage på restaurant, kan du blive ledsaget af en medarbejder fra plejecentret. Du kan også få hjælp til at holde en sammenkomst for familie og venner eller til at tage på familiebesøg.
Du kan bruge hjælpen til enkelte, mindre aktiviteter, men du kan også ”spare op” til aktiviteter, der tager lidt længere tid. Du kan med andre ord overføre tid fra en uge til næste uge, hvis du ønsker det.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at klippekortet skal anvendes til aktiviteter, der ligger ud over den plejeindsats, du i forvejen får.